Ekranowanie Poprzez Medium
Chciałem napisać parę słów na temat mediów. Jakoś tak się zdarza, że większość moich opinii jest krytyczna i negatywna, staram się to zmienić, ale jakoś tylko to mi do tej pory wychodzi. Być może jest tak po prostu, że z mojej perspektywy widać głównie niedoskonałości, ponieważ znajduję się w trochę innym punkcie niż wszyscy, a jak wiadomo punkt widzenia zależy od punktu siedzenia.
Nigdy nie zwracałem większej uwagi na media, traktując je jako niewinną rozrywkę. Ostatnio jednak dochodzę do wniosku, że wykraczają one poza zwykły wypełniacz czasu wolnego. Z moich, i nie tylko moich, obserwacji wynika, że mają one kluczowy wpływ na sposób myślenia bardzo wielu ludzi.
Media pozwalają nam na doświadczenie świata z perspektywy innej osoby. Kamera wchodzi w świat innych ludzi, czyniąc z nas uczestników ciekawych, ważnych i wyjątkowych wydarzeń. Media ponadto kreują poczucie, że jesteśmy sami kimś wyjątkowym- aby się o tym przekonać wystarczy obejrzeć pierwszy lepszy blok reklamowy- odbiorca jest w reklamach traktowany jako ktoś szczególny, który zasługuje na luksus, przyjemność i wygodę. Nie tylko jednak reklamy budują w widzu takie poczucie- również inne formy medialnego przekazu.
Jest to dla mnie odkryciem, że sposób zachowania wielu ludzi jest kalką tego, co widzą na ekranach. Wzorce postaw to już nie nauczyciele i rodzice, ale coraz częściej streamerzy YouTube'owi, bohaterzy seriali, spikerzy czy politycy. Obecnie jesteśmy w erze wesołości. W mediach wszyscy są weseli, żartują, są uśmiechnięci i tryskają radością. Wystarczy włączyć TeleExpress, gdzie spiker radosnym głosem komentuje wydarzenia kwitując je na końcu żartem, bądź wystarczy włączyć jakieś popularne radio, gdzie spikerzy zdają się być ciągle pod wpływem wywołujących euforię narkotyków, tryskając dobrym humorem, słowotokiem, elokwencją i słabych lotów żartami.
Tak więc odbiorcy mediów kopiują postawy, które widzą w tych środkach przekazu, wpisując się w panującą modę na pozytywny humor. Wystarczy obejrzeć urywki z telewizji sprzed 30 lat, aby przekonać się, że świat nie zawsze tak wyglądał. Telewizja lat 80tych i 90tych dużo mniej miała wspólnego z płytkim humorem niż dzisiaj.
Inną dość istotną cechą, która wpływa na myślenie ludzi, jest propagandę spełnienia. Media kształtują w nas poczucie naszej własnej wyjątkowości i wpajają nam przekonanie o tym, że jesteśmy doskonali i dobra rozrywka nam się po prostu należy. Nie ma w internecie czy telewizji mowy o doskonaleniu siebie, odchudzaniu, kontakcie z przyrodą, medytacji, wszystkie te rzeczy wymagają od nas pokory i wysiłku a co za tym idzie burzą nasz idealny obraz siebie. Nigdy nie spotkałem w mediach stwierdzenia, że widzowi czegoś brakuje- środki przekazu w tym względzie są podobne do religii, która mówi wierzącym, że już są idealni.
Komentarze
Prześlij komentarz